BRF Smedensberg

Bostadsrättsföreningen Smedensberg är beläget i ett naturskönt område. De första husen byggdes 1988 när Göteborgs stads bostadsbolag fick i uppdrag att uppföra radhus och parhus (151 bostäder) i Backatorp för Brf Smedensberg. Varje hus disponerar, förutom ett förråd, ett eget garage eller carport.

Den unika arkitekturen har fått utmärkelse och när område blev färdigställt 1989 blev det föremål för många studiebesök. Området dokumenterades med en fotoutställning på Landvetter flygplats 1990 som ett exempel på föredömlig arkitektur, planering och utformning.

Föredömlig arkitektur, planering och utformning.

Nära Hälsans stig

Brf Smedensberg ligger vackert omgiven av skog och strövområden. Backatorps bebyggelse består av radhus, parhus och villor i olika storlekar med mycket grönområden och lekplatser. Här trivs både äldre och yngre. Norr om Backatorp är det åtskilliga kilometer med skog till Kärra med många trevliga stigar och stråk. Genom Backatorp och angränsande Skälltorp slingrar sig ett motionsspår Hälsans stig.

I idrottshallen eller på närliggande konstgräsplan håller Backatorp IF till som erbjuder ett digert utbud av aktiviteter: Ungdoms- och Motions-fotboll (för både herrar & damer) och Trupp gymnastik.  I närområdet har vi också två golfklubbar – Albatross golfklubb och St. Jörgen Park Golf. Sankt Jörgen Park Resort har även Spa och Sport Club.

Beläget i Backatorp finns en friskola som är mycket uppskattad – Backatorpsskolan (F-6) som startades för ca 30 år sedan av föräldrar i området, samt en kommunal förskola. Andra grundskolor i närheten är Fridaskolan (F-7), Innovitaskolan (tidigare Fenestra) (F-9) i St. Jörgens park samt Skälltorpsskolan (6-9) vid Selma Lagerlöfs torg där även Svenska Balettskolan (4-9) har sin verksamhet.

Selma Lagerlöfs Torg är en samlingspunkt för de flesta som bor i Backa. Här finns apotek, matbutik, restauranger, fiskbutik, bibliotek, kulturhus m.m.

På andra sidan E6:an ligger Bäckebol Köpcenter med mataffär, klädaffärer, byggvaruhus, möbelvaruhus, restauranger och systembolag. Ett annat shoppingstråk i närheten är Backaplan, ett av Sveriges största handelsområden med över 120 butiker.

Från Backatorp tar man sig med buss nummer 44 som via Körkarlens gata tar dig in till centrala Göteborg. Vill man cykla finns det fina cykelbanor i alla väderstreck och vi är många i området som cykelpendlar. Väljer man bilen är det bara ett par minuter tills man är ute på E6:an.